Categories

Tuesday 27 May 2014

Penggunaan verb was dan had

Akhir-akhir ini ramai yang emel saya tanya apa perbezaan was dan has? Sangat berbeza. Cuma mungkin apa yang buat you keliru ialah kedua-duanya adalah past tense dan tidak tahu nak guna mana satu untuk situasi apa kerana kegunaan past tense tidak ada dalam bahasa kita.

Was dan had adalah helping verb. Dalam latihan kelas saya, saya beri penerangan penuh cara menggunakan helping verbs atau auxiliary verbs ini.

Penggunaan was:

Am = adalah, ialah (digunakan dengan I)
Was = telah, pernah (digunakan dengan I)

I was there yesterday.
Saya berada disana semalam.

He was a naughty child.
Dia seorang budak yang nakal semasa kecil.

They were waiting for the bus.
Mereka telah tunggu untuk bas tersebut.

It was left on the floor.
Ianya telah ditinggalkan di atas lantai.

Was digunakan bersama subjek ( I,he,she,it, you, they, we) untuk menunjukkan sesuatu yang telah lepas, atau berlaku.


Penggunaan had:

Have = memiliki ( digunakan dengan I, you, they)
had = telah memiliki (digunakan I,you, he,she,it,they)


I had a cat.
Saya pernah memiliki seekor kucing.

I had a yellow bicycle.
Saya pernah memiliki sebuah basikal kuning.

I had a cup of coffee.
Saya telah minum secawan kopi.


Had digunakan bersama subjek (I, he,she, it, you, they, we) untuk menunjukkan sesuatu yang anda pernah lalui, miliki.







4 comments :

TopiJerami90 said...

I was sleeping at 9pm yesterday
I had a car but i sold it

Betulkan kalau salah

Unknown said...

We had shared our wonderful birthday..
Btl ke

Unknown said...

We were

Unknown said...

Mana satu yang betul

Were or had untuk sentense dekat bawah


On 14th October 2020 the 2nd deliberation results for vendor appraised during 2HFY 2019 and adhoc performance for poor performance contractor appraised for 1HFY 2020 were tabled to Strategic Value Council (SVC) for deliberation and further action