Categories

Monday 15 December 2014

Ungkapan-ungkapan (phrases) dalam business English...sambungan


Offering help
• How can I help you? (Bagaimana saya boleh bantu?)
• Can I help you with...? (Boleh saya bantu dengan...?)
• Would you like us to ...? (Mahu kami...?)
• We would be happy to ... (Kami gembira untuk...)
• We are quite willing to ... (Kami agak terbuka untuk...)
• Our company would be pleased to ... (syarikat kami gembira untuk...)

Giving good news
• We are pleased to announce that ... (Kami gembira untuk mengumumkan yang..)
• I am delighted to inform you that .. ((Saya gembira untuk memberitahu yang...)
• You will be pleased to learn that ... (Kamu/anda pasti akan gembira untuk tahu yang...)

Giving bad news
• We regret to inform you that ... (Kami dengan dukacita ingin memberitahu anda yang...)
• I'm afraid it would not be possible to ... (Saya risau ianya tidak mungkin...)
• Unfortunately we cannot / we are unable to ...(Malangnya kami tidak dapat/ kami tidak dapat untuk...)
• After careful consideration we have decided (not) to ...(Selepas mempertimbangkan, kami telah memilih untuk (tidak)...)

Complaining
• I am writing to express my dissatisfaction with ...(Saya menulis untuk meluahkan perasaan tidak puas hati saya dengan...)
• I am writing to complain about ...(Saya menulis untuk )
• Please note that the goods we ordered on ( date ) have not yet arrived. (Sila ambil perhatian bahawa barang yang kami pesan pada tarikh ...masih belum sampai).
• We regret to inform you that our order  ----- is now considerably overdue. (Kami dengan dukacita ingin memaklumkan bahawa pesanan kami______ sudah terlebih masa untuk sampai ).
• I would like to query on the transport charges which seem quite high. ( Saya ingin bertanya tentang harga pengangkutan yang nampak agak tinggi).

Apologizing
• We are sorry for the delay in replying to ...(Maafkan kami kerana terlambat untuk menjawab kepada)
• I regret any inconvenience caused (by) ...(Saya minta maaf atas segala kesusahan disebabkan oleh)
• I would like to apologize for the (delay, inconvenience)...(Saya ingin minta maaf untuk kelewatan/kesusahan..)
• Once again, please accept my apologies for ...(Sekali lagi, sila terima maaf saya untuk...)

Orders
• Thank you for your quotation of ...(Terima kasih untuk sebut harga..)
• We would like to cancel our order  ..... (Kami ingin batalkan pesanan kami..)
• Please confirm receipt of our order.(Sila sahkan penerimaan pesanan kami...)
• I am pleased to acknowledge the receipt of your order  .....(Saya dengan sukacitanya mengesahkan penerimaan pesanan anda...)
• Your order will be processed as quickly as possible. (Pesanan anda akan diproses secepat mungkin)
• It will take about (two/three) weeks to process your order. (Ia akan mengambil masa kira-kira (dua / tiga) minggu untuk memproses pesanan anda)
• We can't guarantee you delivery before ...(date) (Kami tidak dapat menjamin anda penghantaran sebelum...)

Prices
• Please send us your price list. (Sila hantar kami senarai harga anda)
• You will find enclosed our most recent catalogue and price list. (Anda akan dapati lampiran katalog dan senarai harga terbaru kami)
• Please note that our prices are subject to change without notice. (Sila ambil perhatian bahawa harga kami adalah tertakluk kepada perubahan tanpa notis)
• We have pleasure in enclosing a detailed quotation..(Kami dengan sukacitanya dilampirkan sebutharga terperinci ..)
• Our records show that we have not yet received payment of ...(Rekod kami menunjukkan bahawa kami tidak lagi menerima pembayaran ..)
• Please find enclosed ...(Sila dapati lampiran...)

Closing remarks
• If we can be of any further assistance, please let us know.(Jika anda perlukan  bantuan lanjut, sila beritahu kami)
• If I can help in any way, please do not hesitate to contact me.(Jika saya boleh membantu dalam apa jua cara, sila tidak teragak-agak untuk menghubungi saya)
• If you require more information ...(Jika anda memerlukan maklumat lanjut...)
• For further details ...(Untuk maklumat lanjut...)

Bersambung...

No comments :