Categories

Friday 7 January 2011

Belajar dengan mendengar

Macam mana ya?Mungkin kalau kawan2 ofis bercakap English anda boleh faham kerana lingo bunyinya mungkin hampir dengan bahasa kita. Tapi macam mana nak faham percakapan Bahasa Inggeris dalam berita atau movies?
Lagi sekali saya tekankan, untuk belajar English conversation, anda kena dengar English conversation bukan baca text book conversation.Berhenti belajar English conversation dengan text book.
Caranya:
Banyak dengar perbualan Bahasa Inggeris melalui drama, movies, berita, radio dan membaca majalah, buku komik Inggeris (macam Archie), surat khabar dan sebagainya. Untuk belajar English conversation secara betul anda kena dengar percakapan sebenar, harian yang digunakan.

Nasihat dari saya:
Jangan terlalu tertekan untuk belajar bercakap. Ada ramai orang yang belajar tetapi tekniknya salah dan membuat mereka terasa tertekan kerana telah banyak menghabiskan masa dan wang untuk belajar tetapi masih tidak boleh. Berikan diri anda masa untuk belajar hingga boleh.Kepada mereka yang ada nak tanya, tulis saja di tempat comment:)

3 comments :

E-One said...

Ye, saya setuju belajar english cara ni, tapikan sometimes, dalam movie or radio english ni, ada juga sentences yang sukar difahami disebabkan slang atau accent mereka. Saya rasa kena juga blejar mengenai slang / accent ni kot... Apa pendapat Cik Maya?

Jom Belajar English! said...

Saya rasa kena lebih mendengar. Tak semestinya belajar slang dia. Kena expose telinga kepada percakapan mereka...

red girlz said...

masalah saya kan cik maya susah sangat nak faham bila orang cakap maybe sebab sebutan mcm same jer.. tapi kalo menulis bleh la jgk.. kenapa ek?? adakah sebab word saya xbanyak?? ermmm