Categories

Saturday 19 February 2011

Difference between lend and borrow (meminjam & pinjamkan)

Lend and borrow can easily be confused. Here are some tips to remind you on the difference. Ramai yang selalu confuse tentang 'lend' dan 'borrow'. Ini tips untuk mudah ingat bezanya:

Use the word lend when you are giving something to someone.
Guna lend bila anda berikan barang kepada seseorang.

Let me lend you my pencil.
Biar saya meminjamkan awak pensil saya.

Borrow is when you take from someone.
Borrow pula ialah bila anda ambil dari seseorang.

Can I borrow your pencil?
Boleh saya pinjam pensil awak?


4 comments :

E-One said...

Ohh, bagus. Cik Maya, bleh x gtau bila masa nak guna ayat bersama "Have, Has, Had"...??? thanks.

E-One said...

Satu lagi. Nak bagi cadangan kalau tak keberatan. Boleh ke bagi tips ayat2 yang boleh digunakan semasa ingin memulakan perbicaraan dengan orang yang tidak dikenali? Pernah kawan saya menegur saya agar jangan sesekali memulakan perbicaraan dengan pertanyaan "Where did you came from?".

Jom Belajar English! said...

Boleh. Nanti saya buat post pasal penggunaan have,has, had...dan juga tips ayat2 utk mulakan conversation dengan orang yang tidak dikenali:D

E-One said...

Thanks, Cik Maya :).