Categories

Monday 22 December 2014

Daily routine using present tense

Rutin harian menggunakan present tense (sekarang)

How was your Sunday? I hope you had a great weekend!
Hari ni saya nak kongsi sikit tentang rutin. Iaitu sesuatu yang kita buat dengan kerap,setiap hari terkini atau selalu. Bila kita buat benda dengan kerap kita gunakan present tense (masa sekarang).

I wake up at....o'clock.
Saya bangun pada jam ...

I have a shower before.../after...
Saya mandi sebelum .../selepas...

I have coffee and make breakfast.
Saya minum kopi dan buat sarapan.

I go to work at ... everyday.
Saya pergi kerja pada jam... setiap hari.

I drive to work. Saya memandu ke tempat kerja.
I ride my motorcycle to work. Saya membawa motorsikal ke tempat kerja.
I take the lrt/bus/train to work. Saya ambil lrt/bas/keretapi ke tempat kerja.
I work from home. Saya bekerja dari rumah.

I start work at 9.
Saya mula bekerja pada pukul 9.

I check my emails when I get to work, but I don't always reply to them immediately.
Saya periksa emel saya bila sampai kerja, tapi saya tidak selalu jawab secepat mungkin.

I have appointments on Tuesdays and Thursdays.
Saya mempunyai temujanji pada setiap selasa dan khamis.

I take a taxi or lrt if I have a lunch appointment.

Saya ambil teksi atau lrt jika saya ada temujanji makan tengah hari.


I have lunch at 1pm on most days.
Saya makan tengah hari jam 1 pada kebanyakkan hari.

When I am at my desk I usually work on the computer.
Bila saya di meja saya, saya selalunya bekerja dikomputer saya.

After I have finished work, I go home and cook dinner.
Lepas saya habis kerja, saya balik ke rumah dan masak makan malam.

We eat dinner at 7 o'clock.
Kami makan malam pada pukul 7.

My daughter does her homework or studies after dinner. 
Anak perempuan saya membuat kerja sekolah atau belajar selepas makan malam.
* does & studies adalah untuk orang ke3, 3rd person singular.

My husband watches the tv after dinner.
Suami saya menonton tv selepas makan malam.
*watches adalah untuk orang ke3.

I go to bed at 11 at night.
Saya masuk tidur jam 11 malam.
Jangan ubah ke saya masuk ke katil ya. Di sini dimaksudkan saya ke bilik tidur/bersedia untuk tidur.

No comments :